SOUČASNÉ VNÍMÁNÍ ESPRESSA A KÁVY

Dovolte nám shrnout některé skutečnosti ohledně současného stavu vnímání kávy a espressa.

LIDÉ NAŠTĚSTÍ ZAČÍNAJÍ HLEDAT KVALITU

Káva a nápoje z ní připravované zaznamenávají v poslední době nejen v České republice boom. Lidé postupně začínají objevovat co všechno může kvalitní káva nabídnout. Příjemný požitek z vyladěné chuti, nádherné aroma a v neposlední řadě samozřejmně i atmosféru, při níž kávu vychutnáváme. Ale dobrou atmosféru nenavodíme s průměrným nápojem!

Obdobná situace byla zde v České republice i s vínem. Přestože jsme země s bohatou vinařskou historií a produkujeme mimořádně kvalitní vína, lidé zde pro svoji "potěchu" nakupovali velmi průměrná i podprůměrná vína nebo spíše "nevína". Lahve s tímto "nevínem" za cenu dvou, či tří jízdenek na MHD naštěstí postupně nahrazují lepším, chutnějším, kvalitnějším, byť výrazně dražším nápojem.

Prostě není víno jako víno a není káva jako káva.

Lidé si správně začínají užívat dobré a kvalitní kávy a z ní připravená espressa. Nechají si poradit. Čím dál méně používají cukr a mléko k naředění "pressa", aby se vůbec dalo vypít. Vybírají si, kde si dobré espresso dají a kde raději tento "zážitek" vynechají. Správně připravené espresso z kvalitní suroviny není třeba ve větší míře ničím doplňovat a nabízí konzumentovi mimořádný zážitek a příjemný pocit.

POHLED KAVÁRNÍKA, RESTAURATÉRA, KTERÝ JEŠTĚ POTENCIÁL KÁVY A ESPRESSA NEOBJEVIL...

V současné době se stále setkáváme s lidmi, kteří ještě kávu a espresso neobjevili v jejich plné šíři se všemi jejich možnostmi. Mají pocit, že tak, jak se dřív pil "náš turek s lógrem" (byť nemá s tureckou kávou nic společného), tak se stejně bude pít i nějaká káva připravená na nějakém kávovaru, byť i pákovém. OMYL !!! Respektive možná mají pravdu v tom, že se tato nějaká káva bude pít i v současnosti právě jen jako ten "turek".

Jednoduchá skutečnost je však musí přesvědčit o opaku:

Konzument, který také ještě kvalitní dobré espresso neobjevil, si skutečně klidně objedná nějaký kávový nápoj "presso" a s dvěma cukry a dostatečným množstvím mléka tento nápoj vypije. Možná mu to nyní stačí. Ale to je málo! Naopak konzument, který již taje, přednosti a možnosti pravého kvalitního espressa objevil, si v takovém provozu espresso rozhodně neobjedná. Logicky si najde jinou kavárnu nebo restauraci, kde si pravé správné espresso či jiný dobře připravený kávový nápoj z kvalitní suroviny vychutná se vším všudy. Tam se bude s chutí vracet, tam si bude organizovat své pracovní i osobní schůzky, tam rád utratí svoje peníze a bude spokojený. A před kávou si příště dá jídlo a na dřívější kavárnu, restauraci, kde nebyl spokojený s kávou možná postupně úplně zapomene.

Jak asi dopadne schůzka, kdy jeden účastník znalý kávy přijde dříve a s objednaným espressem nebude spokojený. Doporučí svému partnerovi, aby si espresso objednal? Zcela logicky ne! Naopak, pokud by byl spokojen, rád si dá s partnerem ještě jedno.

Kolik lidí prchá z komerčních nákupních center za dobrým espressem někam do jejich oblíbené kavárny? Kolik lidí si nedá jejich nápoj v kavárně či restauraci, kde provozní ještě neobjevil možnosti pravého espressa? Je jich 5 denně? Nebo 15? Nebo snad 50? Když by jich bylo jen 10 denně a na jedné kávě by byla marže 20.- Kč, tak tato kavárna přichází denně o 200.- Kč zjisku, ne tržby, ale zjisku, což je cca 70´000.- Kč zjisku za rok !!! Při rozdílu pouhých 10 káv za den. Jednoduchá, ale tvrdá rovnice! Spoustu provozních zajímá, co všechno dostanou "zadarmo". V životě není nic zadarmo! A pokud Vám někdo nabízí technologii - kávovar atd. zadarmo, resp. za odběry, ale k tomu průměrnou surovinu, bez kvalitního školení a dalších služeb, tak už teď to není zadarmo, ale třeba právě za těch zmíněných 70´000.- Kč ročně. "Drahý pronájem zadarmo !!!"

Kolik majitelů či provozních si ještě stále myslí, že je docela jedno jaké espresso se u nich připravuje?

A cena suroviny? Když spotřebují 10kg kávy měsíčně a rozdíl v ceně 1kg kávy bude 200.- Kč (což je mimochodem jen ca 1.45 Kč na porci). Tak by přece měsíčně utratili o 2´000.- Kč víc! Ano?! Ale tady přeci ta rovnice výnosu nekončí! A pokud při prodeji zohlední cenu suroviny a prodejní cenu šálku espressa navýší o 1.- - 2.- Kč, což za kvalitní produkt rozhodně není mnoho, tak se z větší části vyrovná i ten rozdíl v nákupu.

Je to však vždy na úvaze a svobodném rozhodnutí majitů a provozních kaváren a restaurací. A to je správně! Podnikáme přeci i proto, abychom si mohli dovolit být nesvázaní a ne, abychom se zbytečně zavazovali.

Kolik majitelů a provozních si ještě stále myslí, že host vypije všechno?

Konzumenti dobrého espressa nám všem pomohou tento náhled správně upravit.

POHLED KAVÁRNÍKA, RESTAURATÉRA, KTERÝ UŽ VÍ...

Jak již bylo uvedeno, je stále více lidí, kteří se v kávě správně orientují a stávají se svým způsobem odborníky na kávu, espresso a další nápoje i pochutiny. Naštěstí !!! A díky jim !!!

Tak, jako dobrý kuchař v dobré restauraci vybírá dobré a kvalitní suroviny, ze kterých bude připravovat jídla... a tak, jako milovník vína si vybírá kvalitní a dobrá vinařství, tak i dobrý barista a s ním i kavárník či restauratér vybírají kvalitní a dobrou surovinu i pro přípravu espressa a dalších kávových nápojů. Investují čas do pravidelného školení, nezanedbávají pravidelnou kontrolu a údržbu kávovaru, mlýnku ..., starají se o svoje espresso, protože ví, že chtějí, aby bylo perfektní. Protože pokud je perfektní, host klidně vypije i dva šálky po sobě, kamarádovi nebo známému espresso doporučí, na dobré espresso se ještě rychle zastaví "jen tak na chuť" a schůzku si naplánuje přeci tam, kde se dá dát dobré espresso. A je spokojený!

A barista, kavárník, restauratér také. Už dávno neklade důraz na méně podstatné otázky kolem kávy. Nakupuje kvalitní suroviny, byť dražší, a pro svoje hosty připravuje perfektní produkty s neméně dobrým servisem. Hosté jsou spokojeni, vracejí se. Prodává denně o 5, ale možná i o 25 šálků s kávovými nápoji více...

A i tohle je výsledek toho, že všichni děláme dobrou práci.